Emma to the rescue

Det är så här att jag har varit hos farbror doktorn och fått beskedet att jag har en sjukdom som heter PCO. Eftersom den här sjukdomen är rätt frekvent förekommande och många tjejer inte vet om att de har den tänkte jag att jag bloggar om skiten så kanske någon läser och tänker att de känner igen symptomerna och på så sätt kanske kan hjälpa någon de känner. Det kan inte skada med kunskap i alla fall.

PCO står för polycystiska ovarier och betyder egentligen typ "äggstockar med många cystor" men räds ej;  namnet är inte riktigt korrekt eftersom det inte rör sig om några cystor i vanlig mening utan snarare äggblåsor (folliklar). Om man blir undersökt med ultraljud kan man se att det ser ut om ett svart pärlhalsband på äggstockarna och det är då dessa äggblåsor.
Om en kvinna har dessa äggstockar av PCO-typ och desutom ett antal andra symptom (framförallt oregelbundna och glesa menstruationer) bedöms ha så kallat PCO-syndrom. (PCO-S). Det är en obalans i hormonerna och man har grymt svårt för att bli gravid utan medicinsk hjälp. Det finns en mängd andra mindre roliga symptom också som hänför till ökad produktin av manligt könshormon. Genom att ta en blodprov kan man få veta hur det står till med den balansen. Även insulinet är påverkat av PCO.....så...ta för fan reda på hur det ligger till om ni är misstäksamma. Om man har PCO och inte behandlar den kan livoderslemhinnan (av alla jävla kroppsdelar) ta skada i from av cellförändringar och det kan aldrig vara bra. 

Här är några andra dead give aways på om ni kanske är PCO:are.
- oregelbunden menstruation med långa intervall eller utebliven mens (gäller alla med PCO)
- infertilitet till följd av utebliven ägglossning
- ökad tendens till acne i vuxen ålder
-ökad behåring av manlig typ (hurra..NOT!!!.tur jag slipper den symptomen i alla fall)
-tunt huvudhår hos unga kvinnor eller håravfall av manlig typ (rätt så ovanligt dock)
-minskad känslighet i vävnaderna för insulin, något som kan leda till typ 2-diabetes
-övervikt med framförallt bukfetma
-ätstörningar
-godissug/sockersug, egentligen sug efter kolhydrater

Sen kommer det trixiga nämligen hur behandlar man skiten? Jag är allt från expert i området just nu eftersom jag fick vetskap om det bara för ett dygn sedan. Men...i regel ligger det i släkten. Kolla med era mödrar hur deras liv ser/har sett ut.
Behandlingen varierar dessutom beroende på om du vill bli med barn eller inte så klart. Hormonerna är ett joxigt jäkla pack att ha att göra med så man måste nog reglera väldigt indivuduellt hur man ska behandla. Hur stark medicin. Vilken slags medicin.
Värt att nämna är kanske att om du har PCO är det inte omöjligt att få barn...bara lite trixigare. Vissa har säkert en lindrig form av PCO utan att veta om det.

Hum..så ligger landet. Jag vet inte riktigt vad mer jag ska skriva nu.
Jag får återkomma med ett mer normalt blogginlägg senare. En sak till....jag skriver inte för att söka empati eller sympati...bara för att jag tycker det är viktigt att förmedla kunskap om detta. Det är inte synd om mig. Jag har överlevt värre shit än detta. =) Så det så.

Kommentarer
Postat av: Svägerskan (den första alltså)

du är grym emma! härligt att dela med dig av kunskapen! fler borde va som du! du rocka min socka!

2010-10-27 @ 22:19:35
URL: http://fridelinus.blogspot.com
Postat av: fredrik

Jag har fan pco. Allt stämde. HJÄÄÄÄLP!

2010-10-28 @ 09:44:48
URL: http://fredrik-d.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0